Monthly Archives: juli 2012

Farne eilanden en Schotland

De fotografen

Van 23 juni tot 28 juni zijn wij voor het eerst samen met een georganiseerde groepsreis naar Engeland geweest. De reis werd georganiseerd door Ronald Annema en de groep was in totaal 6 personen. Alles was perfect georganiseerd. We reden met onze eigen auto naar Nieuwegein en daar stapten we over in een royaal busje voor 9 personen. We zaten dus ruim. Nu moet dat ook wel met 6 fotografen / filmers, die hebben veel uitrusting bij zich.
In IJmuiden scheepten we in op de boot naar Newcastle om 5 uur s’middags. Na een zeer goed diner en een avond in een bar met live muziek hebben we heerlijk geslapen in een cabin. De volgende ochtend rond 9 uur waren wij in Engeland en na uitschepen reden wij naar Seahouses waar wij in het Links Hotel een mooie kamer hadden. Na onze spullen gedropt te hebben in de kamers, reden wij een eindje langs de kust en bezocht wat mooie plekken. Daar waren vogels en leuke landschappen te fotograferen.

Langs de kust staan mooie oude kastelen

Oostkust Engeland vlak bij Seahouses

Daarna waren er twee dagen waarop we de Farne eilanden zouden bezoeken. Staples en Inner Farne. We werden met een klein bootje naar de eilanden gebracht. Er gaan erg veel mensen in een kleine boot, 65 om precies te zijn. De eerste dag was de zee iets ruiger dan de tweede dag. In een klein bootje lijken de golven veel  hoger dan in een grote boot.

Staples

Op de eilanden was het erg leuk fotograferen en filmen. Ontzettend veel vogels broeden op de Farnes. De hoofdmoot van het vogelbestand vormen de zeekoeten en drieteenmeeuwen. Dan volgen de papagaaiduikers, noodse sterns, grote sterns, kopmeeuwen, kuifaalscholvers, alken en zelfs een paartje noordse stormvogels. Voor te filmen waren de loopvlonders minder geschikt, elke keer als er mensen langs liepen veerden de planken en daarmee ook mijn statief met camera. Maar als je de rustige plekken opzocht, verder van de plek waar de boten aanlegden, had je minder last.
S’morgens werden we afgezet op Staples en de eerste dag werden we daar om 12 uur weer opgehaald, waarna we eerst een mooie toer vlak langs de zeehonden maakten voordat we op Inner Farne zouden landen. Gelukkig pakte Henk toch even zijn fototoestel om daar platen van te maken. Hij zat er beter voor dan ik. In het midden van de boot kun je minder gemakkelijk fotograferen. Filmen vanuit de boot was geen optie. Teveel golven. Onderstaande foto heeft Henk gemaakt, meer fotos kun je op zijn website www.henkvanharskamp.nl bekijken.

Luierende zeehonden

Om half twee werden we afgezet op Inner Farne, waar gelukkig ook een toilet was. Op dat eiland bleven we ook een paar uur. S’avonds zijn we nog naar de golfbaan geweest om daar vanaf de rotsen vliegbeelden de maken van de noordse stormvogels en drieteenmeeuwen die langs de rotswanden hun nesten hadden. We werden toen wel even geplaagd door wat regenbuitjes. De plastic capes van de ANWB deden goede dienst. De tweede dag op de eilanden verliep op de zeehondentoer na hetzelfde als de eerste. Beide dagen was het goed filmweer. De laatste dag van ons verblijf reden we naar een natuurgebied in Schotland, waar ook een vogelkolonie was en ook nog leuke landschappen te maken waren.
Dorpje langs de kust
Om 3 uur ’s middags waren we weer in Newcastle voor de terugreis. Als toegift was er na het diner aan boord nog een prachtige zonsondergang op zee.